Kollum Omrop Fryslân, 10 april
Meester Paul
Woënsdach mach ik wear even un uurke foar de klas staan. Un gastles over Sneek en de Tweede Weareldoarlòch geve op de Rooms Katolike Bonifatius Skoal an ’e Liwwarderwech. Foar òf liever in ’e klas staan doën ik su nou en dan nòch op fersoek. Ut kunstje om met kyndes om te gaan is krekt as fytsen, dat ferleare je nyt. Ok al is ut ondertussen tien jaar leden dat ik in ut onderwies werksem was.
Na un ferleden fan 37 jaar in onderwieslaan omspaand te hewwen, fòlch ik alles nòch altyd op ’e foët wat der gebeurt en krekt nyt deen wurdt. Der binne nòch genoech kyndes, inmiddels folwassene minsen en kollega’s wêr’t ik su nou en dan un loopke over de onderwies-memory-laan doën.
Nee, dy kyndes hewwe ut der noait over dat ik hun de tafel fan 9 bij brocht hew en ok ut aardrykskundege rijtsje ‘Hoogezand-Sappemear’ hewwe wij ut nyt over. Dat waren en binnen foar mij ok nyt de dingen dy’t der toe doën.
Foarege week skreef ik un artikelstje over un aktiviteit dy’t onderwizer Paul Clement út Heech met syn groep deen had. In ut kader fan ‘burgerskapskunde’, jaja je mutte der mar op komme, kregen de kyndes un ‘les’ over de proviniale ferkiëzings en de Earste Kamer. Niemand minder as Hans Wiegel kwam op besoek in groep 7/8 fan’e Sint Jozef Skoal in Heech.
Un jonkje út meester Paul syn klas dy’t in utselde dòrp as Hans Wiegel woant was naar ‘buurman’ toe gaan met de fraach òf hij ‘in kearke yn ’e klas komme woe om te fertellen oer it wurk yn’e Earste en de Twadde Keamer’. Nou Wiegel hoefde nyt su lang na te denken en sei ‘ja’.
Dat klassebesoek was foarege week dus. Ik bin der nyt bij weest, al had ik dat wel willen, mar su’n klas het ok syn eigen oubakening. Wat dêr in ’e groep besproken wurdt, mach ok in de groep bliëve. Yts met feilege omgeving. Heareleke, nee earleke fragen as ‘Vindt u ook dat Mark Rutte moet stoppen’ en ‘Hoe vindt u het dat de BBB heeft gewonnen’.
Mar de moaiste fraach bewaarden se tòt ut end: ‘Mogen wij een handtekening van u?’ Kom dêr teugenwoardech as politikus nòch mar us om.
En meester Paul? Dy genoat met folle teugen, mar wist na ouloop ok futdaleks un soad te relativearen. Hij plaatste met feul plezier de opmerking fan een fan syn learlingen: ‘Meester fûn it sels noch leuker as ús…’
Kyk dan begripe je wêr ut om gaat. Over 20 jaar salle de kyndes nyt herinnere dat meester Paul hun de tafel fan 9 leard het, mar wel dat se der bij waren toen Hans Wiegel bij hun in ’e klas kwam! Dy dingen doën der toe. We hewwe ferlet fan mear meester Paulen en at dy dêrbij ‘burgerskapskunde’ geve sal mij wurst weze!